Livret de présentation du
jeu historique et règles : (4 € port compris)
Les règles du Jeu de l'Assiette
On joue à l'assiette à 2 ou à 4 (2 équipes de 2 qui jouent alternativement)
Les matchs en double se jouent en 21 points et les simples en 15 points.
Durant le jeu, les joueurs se placent chacun leur tour à une extrémité de la
table, entre les pieds du tréteau, sans déborder sur les côtés.
Le joueur lance son assiette qui doit tomber au-delà de la ligne des
Pour commencer la partie, les joueurs effectuent la "première du
bout". Les joueurs lancent l'un après l'autre une assiette. Celui qui a
l'assiette la plus éloignée marque un point et commence le jeu après avoir
récupéré son assiette, de même pour son adversaire. Il n'est pas retenu de
"bos" pour cette épreuve si un joueur fait tomber son assiette.
Le joueur ainsi désigné, lance sa première assiette. Puis l'adversaire fait de
même mais son assiette doit rester en retrait de celle du premier joueur (pour
sa première assiette uniquement). S'il arrive que le premier joueur ait joué au
ras de la ligne des
ATTENTION, on ne peut chasser l'assiette adverse qu'après 5 assiettes jouées au
total. Si pendant cette période d'interdiction de faire tomber les assiettes de
l'adversaire, il arrive que l'un des joueurs place volontairement ou par
maladresse son assiette en équilibre sur le bord de la table et que celle-ci
tombe lorsque son adversaire joue son assiette sans toutefois la toucher, il
n'y a pas faute de sa part et il ne peut être pénalisé.
Faire "du bos" : le joueur doit toujours avoir une de ses assiettes
sur la table quand il vient de jouer ; s'il n'a plus d'assiettes, son
adversaire demande "du bos" et le concurrent doit rejouer jusqu'à ce
qu'il ait de nouveau une assiette sur la table. Si un des joueurs fait du bos
en jouant sa dernière assiette, il devra engager la partie suivante même si son
adversaire marque plusieurs points à cette occasion. Il en est de même pour le
dernier joueur s'il laisse la table vierge, c'est à dire sans assiettes.
Lorsque les deux adversaires ont épuisé leurs assiettes, on compte le nombre
d'assiettes les plus avancées appartenant au même joueur qui remporte autant de
points que d'assiettes
Par exemple : si le joueur B a placé 3 assiettes devant la meilleure assiette
du joueur A il remporte 3 points et le joueur A : zéro. Celui qui marque les
points engage le jeu suivant (sauf s'il y a eu du "bos" de la part de
son adversaire à sa dernière assiette). Le jeu continue jusqu'à ce que l'un des
deux ait totalisé 15 points en simple ou 21 points en double.
Durant le jeu, à chaque fois qu'une règle n'est pas respectée
- La ligne des
- La première assiette du deuxième joueur
- Chasser avant la 6ème assiette
- Plus d'assiettes sur la table
Le joueur est
pénalisé et doit rejouer ; il compromet ainsi ses chances de marquer un ou
plusieurs points en possédant la dernière assiette du jeu, déterminante quand
elle est jouée avec intelligence et adresse
L'assiette à l'origine de la faute d'un joueur ne fait plus partie du jeu.
Ainsi l'adversaire pourra demander "du bos" si le joueur fautif n'a
plus que celle-ci sur la table.
RULES
OF THE GAME OF "WOODEN PLATES"
A traditional game of the region of
The game of "wooden plates" is played in twos or fours (2
teams of 2 players who play in turns).
While playing, the players are standing alternately at one edge of the
table, in between the legs of the trestle (the table should be at least 3 m
long and 50 to 55 cm wide).
Each plate (diameter: 16 cm / height: 3 cm) is to be thrown beyond the
80 cm line
The player is not allowed to slide the plate with his hand within the 80
cm zone.
In order to start the game, players have to achieve what is called
"la première du bout", i.e. the plate which is nearer to the other
end of the table: the players throw one plate in turns. The player whose plate
is closer to the far end of the table scores one point and wins the right to start
the game - those plates will be rethrown. At this stage of the game, there is
no penalty if a plate falls off the table.
Player No 1 throws his first plate (each player has got 7 in all). Then,
his opponent throws his, but his plate is expected to remain behind the first
player's - this concerns Player No 2's first throw only.
If it happens to be that the edge of Player No 1's plate is close to the
80 cm line, Player No 2's plate must come into contact with the first plate -
since it has to be behind it. In order to do this, Player No 2 can push the
first plate, or "foaire un beudet", i.e. overlap it (but he is not
allowed to make it fall off, or go beyond it).
The competitors then play in turns, the aim being to place as many
plates as possible further than one's opponent's plates. To achieve this, one
has to try and strike his opponent's plates off the table.
MIND YOU! Players are allowed to start striking off plates only when a
total of 5 plates have been played. If it ever happens, during that no-striking
phase of the game, that an unstable plate in equilibrium on one side of the
table should lose its balance and fall off, no fault will be blamed on the
thrower, provided he does not hit the plate.
"Foaire du bos": a player is expected to have at least one of
his plates on the table after he has played. If not, his opponent may call
"du bos!" ("wood!"), and the player concerned has to play
again until he has a plate on the table again. If one of the players finds
himself in such a situation when playing his last plate, he will have to start
the next game (even if his opponent has scored several points on this
occasion).
The case is the same if the last player leaves the table empty (i.e.
without any plate on it).
When the two players have done with their throws, it is the player whose
plates are closer to the far end of the table who scores as many points as the
number of plates concerned.
For example: if Player No 2 has placed 3 plates in between the edge of
the table and No 1's best plate, he scores 3 (and No 1 nil).
The player who wins the game starts the next game (which is rather an
extra difficulty), except if his adversary was called for "du bos"
when playing his last plate in the previous game.
The game goes on until one player has scored 15 points in singles - or
21 in doubles.
In the course of the game, and each time one of the following rules has
not been respected:
·
The 80 cm line
·
The second player's first plate
·
No striking before the sixth plate
·
No plate on the table
The player concerned is penalized, thus endangering his chances to
score, because the very last plate of the game is often a deciding one when
played with skill.
Any faulty plate ceases to be considered part of the game. So, one
player will be allowed to call for "du bos" if ever the player at
fault does not have another plate on the table.
Spielanleitung:
Man spielt das Tellerspiel mit 2 Spielern, die
gegeneinander spielen, oder mit 4 Spielern, wobei dann 2 Teams à 2 Spieler
gegeneinander spielen.
Spielen 2
Spieler gegeneinander, geht das Spiel bis 15 Punkte; bei 2 gegen 2 ist es
hingegen erst beendet, wenn ein Team 21 Punkte erreicht hat.
Der
Spieler stellt sich an den Tisch zwischen die Stützen und versucht, einen
Spielteller über die 80cm entfernte Linie, die sich auf dem Tisch befindet, zu
werfen. (Der Spielteller darf nicht geschoben werden).
Es beginnt
der Spieler, welcher den ersten Teller näher an das Tischende befördert hat als
sein Gegner. Dieser Spieler erhält 1 Punkt und darf den zweiten Teller zuerst
werfen.
Hierbei
muss der zweite Wurf des Gegners zwischen der 80cm-Linie und dem Teller des
ersten Spielers liegen.
Sollte der Wurf des ersten Spielers dicht an der Linie
liegen, so muss der Teller des zweiten Spielers diesen berühren oder bedecken
(“böde”= Esel) darf jedoch nicht über der Position des ersten TeIIers zum
liegen kommen.
Nun wirft jeder Spieler seine Teller (unterschiedliche
Farben) abwechselnd, wo es das Ziel ist, rnehr Teller am Ende des Tisches zu
platzieren, ais sein Gegenspieler.
Ab dem
fùnften Teller ist es erlaubt, Teller des Gegners durch eigene Teller zu
treffen, und so vom Tisch zu befördern.
Sollte ein Teller so dicht am Tischrand liegen, dass es
durch eine Erschütterung des Tisches durch einen Tellerwurf vom Tisch fällt, so
bedeutet dies keine Strafe für den ausübenden Spieler.
Der Spieler, der
gerade geworfen hat, muss immer einen Teller auf dem Tisch haben. Wenn nicht,
dann verlangt der Gegner „dü bo“ (Holz) und der erste muss erneut spielen bis
diese Bedingung erfüllt ist. Auch gilt die Regel für den letzten Spieler: Lässt
er einen leeren Tisch, dann hat er ein neues Spiel zu beginnen.
Am Spielende werden
die bestplatzierten Teller des Siegers als so viele Punkte bewertet und dieser
beginnt das nächste Spiel ( Es sei denn, es hätte “dü bo“ gegeben). Spielende
ist mit 15 Punkten für den einzelnen Sieger oder mit 21 für das Siegerteam
Sollte ein
Spieler keinen Teller hinter der 80cm Linie platzieren, hat er verloren und
muss das Spiel neu beginnen.
Sollte ein
Spieler innerhalb der ersten fünf Würfe einen Teller des Gegners berühren, so
muss dieser einen weiteren Teller werfen.
Liga van
Picardie van het bordspel
Chés Jueux d'Assiettes éd Picardie
De regelen van het
bordspel
Het
bordspel wordt door 2 of 4 gespeeld (2 teams van 2 spelers die om de beurt
spelen).
Gedurende het spel staan de spelers beurtelings aan een
einde van de tafel, tussen de voeten van de schraag, zonder buiten de zijden te
gaan.
De speler werpt zijn bord dat verder dan de 80 cm-lijn
moet vallen.
Het is verboden het bord in 80cm-ruimte met de hand te
laten glijden.
Om de partij te beginnen wordt “het eerste van het einde”
gespeeld. De spelers werpen beurtelings een bord. Degene die het verste bord
heeft markeert 1 punt en begint het spel nadat hij zijn bord heeft
teruggenomen, hetzelfde voor de tegenstander. Bij dit deel wordt geen “bos”
(hout) geteld als een speler zijn bord laat vallen. De zo bestemde speler werpt
zijn eerste bord. Dan is de rooilijn van die van de eerste speler (allen voor
het eerste bord) Als het gebeurt dat de eerste speler direct aan de 80cm-lijn
heeft gespeeld, moet absoluut de tweede speler contact hebben tussen beide
borden. Daarvoor kan hij het bord van zijn tegenstander duwen of een “beudet”
doen (d.w.z. zijn bord op het tekenbord daarop zetten) zonder dit tekenbord te
laten vallen of in te halen. Daarna spelende concurrenten om de beurt met het
doel het grootste aantal van borden vóór die van de tegenstander te zetten;
daarvoor moet je je goed zetten en de tekenborden wegjagen, d.w.z. ze laten
vallen.
LET
OP ! Je kan het tekenbord wegjagen alleen nadat 5 borden in geheel werden
gespeeld. Tijdens dit verbod de tekenborden te laten vallen kan het gebeuren
dat één van de spelers zijn bord in evenwicht aan de zij van de tafel
opzettelijk of onhandig zet of dat het bord valt als de tegenstander zijn eigen
bord speelt (zonder het toch aan te raken), dan is er geen fout van hem en
krijgt hij geen straf.
“bos” krijgen : de speler moet altijd één van zijn
boerden op de tafel hebben als hij zo juist heeft gespeeld; als hij geen bord
meer heeft, vraagt zijn tegenstander naar “bos” (hout) en moet hij spelen totdat
hij weer een bord op de tafel heeft. Als één van de spelers “bos” maakt bij het
worp van het laatste bord, zal hij de volgende partij beginnen, ofschoon zijn
tegenstander ook meerdere punten bij de gelegenheid behaalt. Het is hetzelfde
voor de laatste speler als hij de tafel leeg laat, d.w.z zonder borden.
Als de twee tegenstanders geen borden meer hebben, worden
de
Borden geteld, die het meest naar voren zijn en aan
dezelfde speler behoren, deze speler krijgt zo veel punten dan borden.
Bijvoorbeeld: speler B heeft 3 borden vóór het beste bord
van speler A, dus hij markeert 3 punten en speler A nul. Degene die punten
markeert begint het volgende spel ‘behalve hij heeft “bos” gekregen van de
tegenstander om het laatste bord te spelen).
Het spel word voorgezet totdat één van beiden 15 punten
in enkelspel heeft of 21 punten in dubbelspel.
Telkens als tijdens het spel een regel wordt overschreden
·
De 80cm-lijn
·
Het eerste bord van de tegenstander
wegjagen vóór het zesde bord
·
Geen bord meer op de tafel
Krijgt de speler een straf en moet nog eens spelen; zo
compromitteert hij zijn kansen één of meer punten te scoren door het laatste
bord van het spel te hebben; dit is bepalend als het klever en geschikt wordt
gespeeld.
Het bord, de oorzaak van de fout van een speler, wordt
buiten spel gezet.
Dus kan de tegenstander naar “bos” vragen, als de
schuldige speler allen dit op de tafel heeft.